پل استرند
"پل استرند" (Paul Strand)، عکاس اهل ایالات متحده آمریکا بود.
"پل استرند" در سال ۱۸۹۰ میلادی در نیویورک زاده شد. پس از ۱۹۰۷، در زمانی که در مدرسهٔ عالی علوم انسانی شاگرد "لویس هاین" عکاس مشهور مستند بود، عکسهایی گرفت که به تعبیر "استیگلیتز" «بیان مستقیم دنیای امروز» بودند. عکسهای ۱۹۱۷ "استرند" به صورتی استثنایی از تنوعی گسترده برخوردار بودند و مهمتر اینکه تقریباً خطوط اصلی آنچه را که بعدها در قلمرو عکاسی باید روی میداد، مشخص میساختند. او عکسهای مستقیم و خودانگیختهای از «مردم خیابان» گرفت ، مثلاً از یک درشکه چی یا از یک گدا. این عکسها گویی رازهای درونی و اضطرابهای این مردم را نمایان میساختند و نشان میدادند که چگونه "استرند" پیشگام شیوه واقعگرایی روانی عکاسان سالهای ۱۹۲۰، همچون "آندره کرتس" و "هانری کارتیه برسون" بوده است. متأسفانه به نظر میرسد که او هیچ گاه مجدداً عکسهایی از این دست نگرفت.
"استرند" با دوربین ویو کَمرا (قطع بزرگ منظره ای)، کار می کرد. با آن که مجذوب آموخته های ترکیبی اش از کوبیسم بود، اما در تصاویر او وقار خاصی وجود دارد. عکس های او دقیق و متعهد به سنت رئالیسم اند.
"استرند" به عنوان فیلم ساز در چندین پروژه نقش داشته است (سرزمین مادری از برجسته ترینِ آن هاست. او در فیلم سازی مستند دهه های 1940 و 1930 بسیار تاثیرکذار بود. نهضت نئورئالیسم در فیلم ایتالیا، پس از جنگ جهانی دوم، وامدار سبک فیلم سازی و شیوه ی عکاسی اوست. در رویکرد تصویرسازی "استرند"، نوعی کنایه و صداقت، به طور همسان، وجود دارد که ایتالیایی ها ان را با تولید فیلم مهمی با همکاریِ یکی از بزرگترین کارگردانان ایتالیا نشان دادند.
وی در سال ۱۹۷۶ درگذشت.
تعدادی از آثار این هنرمند را درگالری ببینید.