شرح فرایند پارسآرا:
۱) فراخوان ارسال آثار: (مهلت تا ۳۰ مهرماه)
در این مرحله، شرکتکنندگان اقدام به ثبت طرح اولیه داستان زندگی شخصیتها، شناسنامه و تصاویر شخصیتها و نیز ارائه یک نمونه محصول میکنند.
۲) دورههای آموزش و مربیگری:
شرکتکنندگان در این مسابقه در یک فرایند تعاملی ظرفیت طرحهای خود در راستای بازارپردازی (مرچندایز) و تجاریسازی را از طریق آموزش فشرده و مربیگری (Mentoring) ارتقا میدهند و طرحهای اصلاح شده در این مرحله به لحاظ حقوقی ثبت میشود.
۳) بههمرسانی فرهنگبنیان و پویش رسانهای شخصیتها:
طرحهای ارتقایافته در یک جلسه ارائه (پیچینگ) شرکت میکنند تا تعدادی از طرحها از سوی کسبوکارهای فرهنگبنیان (بازارپرداز) انتخاب شوند. طرحهای انتخاب شده در این مرحله با انعقاد قرارداد مشارکت در مالکیت فکری، مجوز بازارپردازی و تجاریسازی طرحهای شخصیت را به کسبوکارهای فرهنگبنیان واگذار میکنند. همزمان در صورت ارائه طرح کسبوکار بازارپردازی زنجیره محصولات شخصیتها از سوی کسبوکارهای فرهنگبنیان، یک پویش رسانهای به منظور معرفی شخصیتهای منتخب به مخاطب عمومی و بازخوردگیری از آنها آغاز میشود.
۴) نمایشگاه تخصصی و برگزاری جشن ملی کاراکتر:
کسبوکارهای فرهنگبنیان پس از نمونهسازی زنجیره محصولات هر طرح شخصیت و ارائه طرح کسبوکار بازارپردازی آن در غرفهای در نمایشگاه پایانی حضور مییابند و در مذاکره با فعالان صنایع فرهنگی و نیز فعالان اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر، زمینۀ جلب مشارکت برای توسعه و بازارپردازی طرحهای شخصیت را فراهم میکنند. همزمان جشن ملی کاراکتر نیز با حضور عموم مردم و با ارائه نمایشها و برخی محصولات شخصیتها در جنب نمایشگاه تخصصی برگزار میشود.
۵) اعطای جایزه و تندیس روزبه:
در نهایت برگزارکنندگان مسابقه، جایزه و تندیس روزبه را به برترین طرح شخصیت سال اعطا میکنند. جوایزی نیز ذیل محورهای مسابقه و بخشهای دیگر به طرحهای برتر اهدا میشود.