جاوید با اشاره به اینکه لالاییها از یک خط مشترک برخوردار هستند، اظهار کرد: تمامی لالاییها از باور مداری قومی، ملی و معنوی برخوردار است.
وی با بیان اینکه لالایی یک آواز است، افزود: مادر با آواها، کلمات، جملات و شعر آموزشها را به فرزند آغاز و منتقل میکند.
پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی ایران با اشاره به اینکه مادر با خواندن لالایی با فرزند خود ارتباط میگیرد، اظهار کرد: لالایی به عنوان پایه فرهنگی در شخصیت فرزند شکل میگیرد.
جاوید اظهار کرد: طبق مطالعاتی که از هزار لالایی انجام شده تنها ۳ درصد از آنها گواهی از گلایه دارد و ۳۵ درصد ستایش پدر است.
پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی ایران با اشاره به اینکه عمده لالاییهای گلستان در قالب چهارگاه است، گفت: این نوع لالاییها انسان را به هیجان دعوت میکند و زمانی که مادر چهارگاه را زمزمه میکند ذهن فرزند با هیجان آشنا میشود.
وی اضافه کرد: استان گلستان در زمان جنگ تحمیلی با جمعیتی اندکی که داشت چهار هزار نفر را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که این نشان از همان زمزمه چهارگاه مادران این منطقه دارد.